Dlaczego warto jeść nasiona chia / szałwia hiszpańska

Hej ! Dzisiejszy post będzie nieco luźny i bardziej life stylowy. Pewnie kojarzy Wam się nazwa szałwia hiszpańska/ nasiona Chia ? Od jakiegoś czasu zagościła u mnie w domu i jest spożywana ze smakiem. Chciała bym Wam dziś przedstawić jej zalety oraz to jak wypływa na nasze zdrowie. Jeśli macie ochotę, zapraszam do lektury. 


Co to takiego Szałwia Hiszpańska ???

Szałwia hiszpańska (Salvia hispanica L.) to pochodząca z Meksyku i Gwatemali roślina o szerokich liściach i niedużych, fioletowych lub białych kwiatach. Jej owoce zawierają dużą ilość owalnych nasion, nazywanych nasionami chia. Ich właściwości zdrowotne doceniły już plemiona Nahua (Azteków) w środkowym Meksyku. Nasiona chia były, zaraz po fasoli i kukurydzy, trzecią najważniejszą dla Azteków uprawą. Same nasiona mogą być czarne, białe lub brązowe i choć ich wartość odżywcza jest taka sama, ciemniejsze nasiona zawierają większe stężenie przeciwutleniaczy.


Właściwości ??

Nasiona chia zawierają więcej kwasów omega-3 niż uchodzące za ich skarbnicę hodowlany łosoś atlantycki. Kwasy omega-3 wspomagają pracę mózgu - ułatwiają uczenie się, poprawiają pamięć i koncentrację - dlatego są polecane szczególnie uczniom, studentom i innym osobom wykonującym pracę umysłową. Ponadto wspomagają układ nerwowy - uspokajają, a nawet mogą pomóc złagodzić objawy depresji. Ponadto kwasy omega-3 są niezbędne w czasie ciąży. Wpływają pozytywnie nie tylko na zdrowie przyszłej mamy, lecz także są odpowiedzialne za prawidłowy rozwój dziecka. Zawarte w nasionach chia kwasy omega-3 wpływają pozytywnie także na układ sercowo-naczyniowy. Razem z błonnikiem, którego również w nich nie brakuje, przyczyniają się do obniżenia poziomu "złego" cholesterolu LDL i trójglicerydów oraz do podwyższenia stężenia "dobrego" cholesterolu HDL. W ten sposób zapobiegają tworzeniu się miażdżycy i zmniejszają ryzyko licznych chorób serca, np. choroby wieńcowej. Udowodniono, że błonnik nie tylko zapobiega chorobom serca, lecz także usprawnia pracę układu pokarmowego - wspomaga proces trawienia i pobudza perystaltykę jelit. Nasiona chia są drugim, zaraz po otrębach pszennych (42 g/100 g), najcenniejszym źródłem błonnika. Nasiona chia po połączeniu z wodą działają podobnie jak siemię lniane - pęcznieją. W związku z tym wypełniają żołądek, a przez to na długo dają uczucie sytości. W konsekwencji - teoretycznie - powinno się jeść mniej i stracić na wadze kilka kilogramów. Nasiona chia są skarbnicą wapnia - w 100 g znajduje się aż 631 mg tego wzmacniającego kości pierwiastka. To ponad dwa razy więcej niż w szklance mleka (około 240 mg). Ponadto są bogate w fosfor (860 mg/100 g), który również odpowiada za mocne kości i zęby.



Nasiona chia można kupić w sklepach ze zdrową żywnością. Ich cena waha się od 10 do 30 zł (wersja BIO) za około 150 g. Zaleca się je spożywać regularnie, pamiętając, aby ich dzienne spożycie nie przekraczało 15 g (ok. 3 łyżeczek). Warto wiedzieć, że nasiona szałwii hiszpańskiej mogą być stosowane w produktach piekarskich w ilości maksymalnie 5 proc. Nasiona można dodawać całe lub zmielone do musli, jogurtów, sałatek oraz wypieków. Można je również namoczyć w wodzie lub soku i używać jako naturalny zagęszczacz np. do zup. Osobiście uwielbiam nasionka jeść rano w puddingu, który dzień wcześniej przygotowuję lub w koktajlach. Czasami posypuję nasionkami kanapki lub dodaję je do sałatki. Nasionka same w sobie nie posiadają żadnego smaku. DO przygotowania takich nasionek można używać mleka, wody, mleka kokosowego, migdałowego itp. wszystko w zależności od naszych upodobań. 


W internecie można znaleźć masę przepisów z wykorzystaniem tych nasionek. Polecam poczytać i wypróbować. Ciekawa jestem czy nasionka znajdują się u Was w domu ?? Koniecznie dajcie znać w komentarzach. 

Pozdrawiam Kasia i życzę miłego weekendu! 
Prześlij komentarz
Copyright © 2014 kassiiaa.blogspot.com , Blogger